top of page
חיפוש
  • Tal Cohen

מכרז קבלנים, בקצרה

עודכן: 9 ביולי 2020

מהו מכרז קבלנים והאם צריך אותו?

מכרז קבלנים הוא האפשרות שלכם לחסוך כסף!

מכרז קבלנים שמתנהל בצורה טובה יכול לחסוך לכם 5-10 אחוזים ממחיר הבניה, כיוון שכמו בכל תחום, ככל שיש לכם יותר הצעות מחיר, כך תוכלו לקבל מחיר נמוך יותר. עם זאת, מכרז קבלנים אשר אינו בנוי בצורה טובה ונכונה, ולא משקף את הרצונות שלכם ואת הבית שתמיד חלמתם עליו, עלול לגרום לכם נזק.

אז איך יוצרים מכרז קבלנים נכון?

מכרז הקבלנים הוא בסיס ההשוואה בין הצעות המחיר של כל הקבלנים, והוא מורכב משלושה חלקים בסיסיים:

הראשון הוא תוכניות העבודה של הביתהשני הוא כתב הכמויותהשלישי הוא ספר המכרז.

מכרז קבלנים שאינו מכיל את החלקים הללו לא יפיק את התוצאות הרצויות.

בנוסף, אם המכרז אינו בנוי נכון, או אינו מפורט מספיק, לא תדעו מה כוללת הצעתו של כל קבלן, והצעות המחיר יהיו לא מדויקות. כתוצאה מכך, תתקשו להשוות בין הצעותיהם של הקבלנים השונים, ולבחור את הקבלן שייתן לכם עבודה טובה, במחיר ההולם את ציפיותיכם ותקציבכם. כמו כן, קבלן שמקבל מכרז מפורט הבנוי נכון, יתייחס אליכם בצורה רצינית יותר, ויידע בדיוק מה מצופה ממנו. כך, קטן הסיכוי לסעיפים לא ברורים במכרזים, שיובילו לאי הבנות או ויכוחים על תשלום בהמשך הדרך.

תכניות עבודה :

תוכניות העבודה צריכות לשקף בצורה הטובה ביותר את הרצונות שלכם, ולפרט גם את הפרטים הקטנים ביותר. חשוב לזכור, שכל אלמנט שלא מופיע בתכנית בשלב המכרז, מתומחר תוך כדי עבודה, ולכן מחירו יהיה הרבה יותר גבוה, מכיוון שהקבלן כבר לא בתחרות עם קבלנים נוספים. פעמים רבות, האדריכלים שמכינים את תוכניות העבודה של הבית אינם מפרטים אותן עד לרמה הרצויה בשלב המכרז. לכן, אתם זקוקים לייעוץ מקצועי של מפקח בעל ניסיון כבר בהכנת המכרז. על המפקח לוודא שהתוכניות בנויות בצורה טובה ומלאה, מתייחסות לכל הפרטים הקטנים שעלולים לעלות בהמשך, ואינן סותרות אחת את השנייה.

תכניות מפורטות = חלום שהתגשם


כתב כמויות

כתב כמויות הוא תרגום מילולי של התכניות. אז מדוע צריך אותו? כאשר קבלן מתמחר את תוכניות עבודה של הבית, הוא מפרק אותן לגורמים, מתמחר כל גורם בנפרד, ואז מחבר את עלויות הגורמים השונים להצעת מחיר, אותה הוא מעביר ללקוח. השוואה בין הצעות מחיר של קבלנים שונים המבוססת על תוכניות העבודה בלבד, הינה השוואה לא מדויקת. כל קבלן פירק את התוכניות לגורמים שונים, בצורה הנוחה לו, והתואמת את הזמן והידע העומדים לרשותו. כתב הכמויות מייצר את הבסיס הרחב להשוואה, שכן הוא בנוי ממספר רב של גורמים וסעיפים. במצב זה, הקבלן מתמחר לכם כל סעיף בנפרד, וכך אתם יכולים להתמקח איתו על סעיפים בהם קיבלתם הצעות מחיר אחרות נמוכות יותר, ובכך להוזיל את מחיר הבנייה הכולל. כתב הכמויות גם חוסך לכם כסף במקרה של שינויים ועבודות נוספות אשר יצוצו במהלך הבניה, שכן כבר יש לכם סעיפים מפורטים מתומחרים, עליהם תוכלו להסתמך כנקודת מוצא למשא ומתן עם הקבלן, גם במהלך הבנייה.

מכרז קבלנים הוא הכלי שלכם לחסוך בעלויות כבר בשלב המכרז ולצאת בצורה מודעת אל הבניה, ומטרתו היא לאפשר לכם משא ומתן מושכל מתוך עמדה של כוח וידע.

יותר פרטים במכרז = יותר כוח וידע.


ספר המכרז

ספר המכרז כולל מספר רב של נתונים, אשר אינם מופיעים בתוכניות העבודה ובכתב הכמויות, כמו למשל את תנאי התשלום שלכם לקבלן. כמו כן, אם למשל אתם מבקשים אלומיניום מספק נתון אחד בלבד, בדרך כלל הגדרות אלו יופיעו בספר המכרז. לכן, רצוי שהקבלן יכיר את ספר המכרז כשהוא מתמחר את עבודת הבנייה- כך שלא יהיו הפתעות וטענות לאי הבנות בהמשך הדרך.

למעשה, ספר המכרז מתכלל את מכרז הקבלנים, וסוגר קצוות פתוחים במכרז, כך שתקבלו מכל קבלן הצעה מחיר אחת, מלאה וקוהרנטית.

לסיכום, ניתן לראות שמכרז קבלנים טוב חוסך לכם כסף, ומאפשר לכם לבחור את הקבלן המתאים ביותר ולבצע איתו הסכם עבודה. כמו כן, הוא מאפשר גם לכם וגם לקבלן להכיר את התמונה המלאה של פרויקט הבנייה, ובכך הוא מונע חיכוכים בהמשך הדרך, ואי הסכמות שעלולות להוביל להוצאת כסף רב, והרבה כאב ראש. לכן, חשוב לקחת איש מקצוע בעל ניסיון מתאים, כמו מנהל בניה, שידע לבנות לכם מכרז קבלנים נכון, אשר יקל עליכם את תהליך הבנייה.


109 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page